Ordningsregler
För allas trivsel och för god grannsämja är det viktigt att vi visar varandra hänsyn. Styrelsen har påbörjat en uppdatering av information och ordningsregler för boende i föreningen. Resultatet kommer att publiceras löpande här på föreningens webbplats.
Tvättstugor
Bokning
Bokning görs i dessa enkla steg:
Sätt din tagg (”blipp”) nära infotavlan.
Välj tid och bekräfta.
Klar!
Du får sedan tillträde till tvättstugan med din blipp under den tid du bokat. Det vanliga låset kommer så småningom att tas bort.
När man är inloggad vid infotavlan kan man också lägga in e-post och välja ett lösenord genom att trycka på ”Inställningar” längst ned till vänster. Sedan surfar man in på tvattstuga.brfskeden.se och gör sin bokning precis som via infotavlan.
Regler
Boende på Skälbyvägen 2–8 använder tvättstugan i Skälbyvägen 6. Boende på Skälbyvägen 10–16 använder tvättstugan i Skälbyvägen 16.
Bokning görs av hela tvättstugan, inga delade pass som tidigare.
Max en samtida bokning per användare. Ny bokning kan göras dagen efter ett avslutat pass.
Tillträdde från när bokning börjar till trettio minuter efter att bokningen slutade.
Inga bokningar för torkrum, men fläkten stängs av nattetid
Öppen spis
I föreningen finns tolv lägenheter med öppen spis. Särskilda föreskrifter gäller för dessa lägenheter.
Eldningsföreskrifter för öppen spis i Brf Skeden Häggvik (2020-12-01)
Fett i avlopp
Fett får inte hällas ned i avloppet. Det riskerar inte bara stopp i ditt avlopp utan även för dina grannar. Torka ur och samla upp fett efter matlagning.
Spillvatten från Sollentunas avlopp renas vid Käppalaverket i Lidingö. På deras webbplats finns mer information om hur du ska ta hand om fett: https://www.kappala.se/fett.
Fläkt i lägenhet
Lägenheter har ingen gemensam fläkt på taket utan varje lägenhet har sin egen. Det är viktigt att fläktinstallation sker på rätt sätt så att inte grundförutsättningarna för ventilationen i lägenheten ändras. Det försämrar miljön avsevärt samt att vid OVK-besiktning blir lägenheten inte godkänd.
Läs mer här: Kort om fläktarna i Brf Skeden
Om din bostadsrätt
I en bostadsrättsförening är alla medlemmar ansvariga för föreningens skötsel och trivsel. I och med att ansökt om, och beviljats, medlemskap i föreningen så är också du med och delar detta ansvar. Om du avser att sälja din bostadsrätt så ska förvaltaren och styrelsen snarast möjligt underrättas om detta. För att hyra ut din lägenhet eller del därav krävs styrelsens godkännande.
Information från vår förvaltare
Föreningens förvaltare Renew Service har samlat information om betalning av hyror och avgifter, deras tjänst Boendeportalen och kontaktuppgifter i detta dokument.
Boendeservice information 2021
Parkering
Föreningens kö till våra parkeringsplatser administreras av Renew Service. Kontakta dem via mail på Parkeringsservice.
Kabel-TV
Boende i föreningen har gratis tillgång till Kabel-TV Liten från SEOM.
Fönster
Våra fönster behöver underhållas regelbundet för att fungera väl. Underhållet är dessutom en förutsättning för att garantin ska fortsätta gälla. Bostadsrättsinnehavare ska vårda de fönster som finns i deras lägenhet.
E-faktura
Gör din anmälan om e-faktura via din internetbank. Då får ENDAST digitala avier som ska godkännas för betalning.
Gör så här
Du behöver ha din senaste avi tillgänglig.
Logga in på din internetbank
Klicka på E-faktura under menyvalet Betalningar
Lägg till mottagare – ange Renew Service som mottagare
Fyll i formuläret
Information 2023
OBS! Nästkommande avisering (kvartalsvis) börja din anmälan att gälla. För att få din månadsavi via e-faktura from. den 1 januari 2024 behöver du ansluta dig senast den 30 november 2023.