BOENDE

Ordningsregler

För allas trivsel och för god grannsämja är det viktigt att vi visar varandra hänsyn. Styrelsen har påbörjat en uppdatering av information och ordningsregler för boende i föreningen. Resultatet kommer att publiceras löpande här på föreningens webbplats.

Tvättstugor

Bokning

Bokning görs i dessa enkla steg:

  1. Sätt din tagg (”blipp”) nära infotavlan.

  2. Välj tid och bekräfta.

  3. Klar!

Du får sedan tillträde till tvättstugan med din blipp under den tid du bokat.

Regler

  • Boende på Skälbyvägen 2–8 använder tvättstugan i Skälbyvägen 6. Boende på Skälbyvägen 10–16 använder tvättstugan i Skälbyvägen 16.

  • Max en samtida bokning per användare. Ny bokning kan göras dagen efter ett avslutat pass.

  • Tillträdde från när bokning börjar till trettio minuter efter att bokningen slutade.

Öppen spis

I föreningen finns tolv lägenheter med öppen spis. Särskilda föreskrifter gäller för dessa lägenheter.

Eldningsföreskrifter för öppen spis i Brf Skeden Häggvik (2020-12-01)

Fett i avlopp

Fett får inte hällas ned i avloppet. Det riskerar inte bara stopp i ditt avlopp utan även för dina grannar. Torka ur och samla upp fett efter matlagning.

Spillvatten från Sollentunas avlopp renas vid Käppalaverket i Lidingö. På deras webbplats finns mer information om hur du ska ta hand om fett: https://www.kappala.se/fett.

Fläkt i lägenhet

Lägenheter har ingen gemensam fläkt på taket utan varje lägenhet har sin egen. Det är viktigt att fläktinstallation sker på rätt sätt så att inte grundförutsättningarna för ventilationen i lägenheten ändras. Det försämrar miljön avsevärt samt att vid OVK-besiktning blir lägenheten inte godkänd.

Läs mer här: Kort om fläktarna i Brf Skeden

Låsbrickor & porttelefon

Styrelsen hanterar låsbrickor med programmering samt porttelefon. Kontakta styrelsen på info@brfskeden.se om tex en låsbricka har tappats bort eller om telefonnummer / namn behöver ändras i porttelefonen. Dessa ärenden behöver ej gå via vår förvaltare Renew.

Infotavla

Styrelsen hanterar infotavlorna.  Kontakta styrelsen på info@brfskeden.se om tex en infotavla krånglar eller information behöver uppdateras vid tex en flytt. Dessa ärenden behöver ej gå via vår förvaltare Renew.

Lägenhetsnycklar

Gerts lås & larm är vår hanterare av nycklar. Kontakta dem direkt om ni tex skulle behöva byta låskolv. 
https://www.gertslas.se/

Förråd

Det finns möjlighet att hyra extra förråd via föreningen. Kontakta styrelsen på info@brfskeden.se vid intresse.

Om din bostadsrätt

I en bostadsrättsförening är alla medlemmar ansvariga för föreningens skötsel och trivsel. I och med att ansökt om, och beviljats, medlemskap i föreningen så är också du med och delar detta ansvar. Om du avser att sälja din bostadsrätt så ska förvaltaren och styrelsen snarast möjligt underrättas om detta. För att hyra ut din lägenhet eller del därav krävs styrelsens godkännande.

Information från vår förvaltare

Föreningens förvaltare Renew Service har samlat information om betalning av hyror och avgifter, deras tjänst Boendeportalen och kontaktuppgifter i detta dokument.

Boendeservice information 2021

PHM Digital

PHM Digital används av styrelsen och vår förvaltare för att skicka ut info till de boende. I denna portal kan du som boende även se dina fakturor, serviceärenden m.m.

PHM Digital

Parkering

Föreningens kö till våra parkeringsplatser administreras av Renew Service. Kontakta dem via mail på Parkeringsservice.

Kabel-TV

Boende i föreningen har gratis tillgång till Kabel-TV Hyresrätt (tidigare Kabel-TV Liten) från SEOM.

Kanalplan för Kabel-TV Hyresrätt (tidigare Kabel-TV Liten)

Bredband

Föreningen har bredband via Bahnhof, för kundtjänst samt för att sätta upp ert internet för första gången, vänligen följ guiden nedan.

Välkommen till Bahnhof

Fönster

Våra fönster behöver underhållas regelbundet för att fungera väl. Underhållet är dessutom en förutsättning för att garantin ska fortsätta gälla. Bostadsrättsinnehavare ska vårda de fönster som finns i deras lägenhet.

Skötselråd Trärydsfönster

Felanmälan för fönster kan göras på Svenska fönsters hemsida:

Svenska fönster felanmälan

Felanmälan

Tre olika sätt att göra felanmälan till fastighetsförvaltaren.

  1. Fyll i formuläret på Renew Services hemsida www.renewservice.se, under fliken ”Felanmälan”.

  2. Ring 08-34 38 00 (dygnet runt).

  3. Använd Renews app för iOS eller Android.

E-faktura

Gör din anmälan om e-faktura via din internetbank. Då får ENDAST digitala avier som ska godkännas för betalning.

Gör så här

Du behöver ha din senaste avi tillgänglig.

  1. Logga in på din internetbank

  2. Klicka på E-faktura under menyvalet Betalningar

  3. Lägg till mottagare – ange Renew Service som mottagare

  4. Fyll i formuläret